Web menarik sebagai alat bantu menghafaz ~ House of Quran

Sedikit perkongsian daripada Pn Lina Karim
(penulis blog http://darwishndarwisya.blogspot.com dan pengasas laman web http://darwishndarwisya.blogspot.com).

Saya just nak share tentang anak-anak saya sikit ni.. Bila dah habis cd juz amma dan surah pilihan dia hafal, tibalah masa nak introduce surah-surah panjang contohnya surah al Kahfi yang 10 mukasurat keatas..
Cara saya..

1. Buka http://houseofquran.com/

2. Klik 'Start Memorization Tool'

3. Pilih Qari Al Afasy contohnya

4. Ambil Surah Al Kahfi Contohnya (Al Kahfi ada 110 ayat).. panjang tu! kalau ulang sampai habis susah nak ingat. Kanak2 belajar dengan repitition.

5. Jika kita nak anak kita baca 15 ayat sahaja secara berulang setiap ayat 3 kali sebelum ke ayat lain atau bagaimana cara pun boleh.

6. Jika mereka tengah main, pasangkan Al Kahfi 1-15 ayat contohnya, tekan butang repeat 100 times. Dia akan ulang cuma 1-15 je sampai 100 kali.

Alhamdulillah anak saya belajar melancarkan bacaan mereka pun guna tool ni. Kalau mereka ragu-ragu, saya akan cakap.. tanya uncle ya. Dia akan click kat ayat tu dan 'uncle dia' akan bacakan satu ayat yang dia click tu je. Senangkan? Kita bawak Imam Masjid Mekah jadik cikgu anak kita. Datang kat rumah lagi tu nak mengajar anak kita.

Alhamdulillah sangat mudah nak mengajar sekarang kerana kita tak perlu mengadap dia ketika mengajar dah. Tak macam dulu kita kena bagi 100% perhatian dan fokus untuk mengajar. Sekarang dah boleh mengajar anak sambil lipat kain or main facebook. Hehe.. gurau je.

Cikgu Sarah al-Hafizah yang rajin membaca al-Quran. Semoga istiqamah...
Semoga bermanafaat!

Klik LIKE kalau suka entri ni :)

0 comments:

Copyright © 2008 - SubhanaAllah... - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template