Sarah belajar mengenal huruf

Lebih kurang 2 minggu lepas, aku mula mempraktikkan apa yang aku pelajari sewaktu 'Kursus Mengajar Al Quran pada Bayi dan Kanak-Kanak'.

Lambat ek aku mula... yang sebenarnya aku takde flash card... nak beli kat e-shop Islamic Parenting Network tapi waktu tu belum ada stok. Fikir punya fikir... aku dapat satu idea... aku buat sendiri flash card daripada fail yang aku dapat waktu kursus ari tu... fail tersebut yang diperbuat daripada kertas keras ala manila kad... aku gunting-gunting dan tulis huruf jawi dengan baris atas... cantik jugak tulisan aku tau (memang dari sekolah dulu kawan-kawan cakap tulisan aku cantik) jadi aku konfiden la tulis sendiri semua huruf jawi tu guna kaler magic aisyah...

hahaha... jangan marah ayat perasan di atas...

Hasil aku stay up malam tu.... taraaaa!!! Not bad!

Saraf dah hafaz semua bunyi 14 huruf ni dalam masa 10 hari!
Esoknya terus ambil 7 huruf yang agak-agak senang disebut dan ajar Sarah. Si kembar pon aku ajar jugak la... tapi taula budak 4 tahun (Sarah) dengan 2 tahun (Jannah & Najah) sangat berbeza tahap fokus diorang.

Sarah memang terang hati dan cepat tangkap. Dalam masa 7 hari dia boleh ingat semua huruf dengan tepat. Aku tambah lagi 7 huruf lain. 3 hari je dia dah boleh ingat lagi 7 huruf tu.

So overall 10 hari dapat 14 huruf... wow! Ini macam boleh jadi hafizah cepat ye sayang! Aisyah pon ada jugak tolong aku mengajar... Si kembar aku still ajar jugak tanpa jemu... harap-harap diorang cepat belajar macam Sarah...

Oh ye! Stok flash card di eshop Islamic Parenting dah ada... aku pon belilah apa lagi... siap dengan vcd mari mengaji serta dvd Dora dan Diego bercakap Bahasa Arab!

Suka dan leka betul anak-anak aku tengok dvd Dora cakap Bahasa Arab malam tadi... termasuk si kembar... khusyuk betul (mcm pahammm je...hehehe)

Oklah nanti aku update lagi pasal perkembangan mereka ye!

Lupa nak cerita, nak suruh Sarah fokus dan rajin belajar, aku janji nak belikan coklat dan gula-gula bila dia dapat ingat satu-satu set huruf... tapi Sarah demand ok... Dia nak Ferrero Rocher! Sabau jela... janji dia nak belajar kan...

kopak den kena belikan coklat mahal untuk Sarah...

3 comments:

zz said...

ala.. setakat ferero rocher apa la sangat...hehe..

Farazila Wahab said...

isk kalau seminggu rm30... sebulan dah bape... huhuhu :P

Unknown said...

Slm pn cmane nk li vcd dora tu saya try da msuk eshop islamic tp nk klik yg mana?boleh gtau tak.

Copyright © 2008 - SubhanaAllah... - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template