Minta Izin

MasyaAllah... SubhanaAllah... Allahuakbar...

Semalam bila pulang dari kerja.... Aisyah mengkhabarkan berita gembira,

"Ibu! Nak dengar satu berita gembira?"

Saya menjawab, "Ye sayang, berita apa tu?"

"Aisyah dah khatam baca novel Sultan Muhammad Al-Fateh!"

"Alhamdulillah... ", dan saya pon memeluk, menciumnya serta melemparkan kata-kata pujian dan kekaguman saya atas kesungguhannya membaca novel tersebut. Aisyah gembira.

Tidak lama kemudian, selepas maghrib seingat saya. Aisyah membisikkan sesuatu.

"Ibu, Aisyah nak minta izin untuk pergi berperang di jalan Allah boleh?"

MasyaAllah! Tersentak hati saya... Aisyah mengidam untuk menang/syahid dan masuk ke syurga. Sungguh dia ingin mempraktikkan apa yang dibacanya di dalam novel Sultan Muhammad Al-Fateh!

Sebak bercampur terharu rasa di hati.

"Ok, ibu izinkan tapi Aisyah mesti tamat menghafaz al-Quran dan penuhkan ilmu di dada dulu ye..."

"Ok!" Jawab Aisyah dengan gembira.

Alhamdulillah sungguh banyak perubahan diri Aisyah sekarang ini berbanding Aisyah yang dulu. Dia nampak lebih matang, sering mengingatkan kami untuk menutup aurat dengan sempurna dan solat awal waktu.

Ya Allah, terima kasih atas kehadiran malaikat kecil ini. Permudahkan kami dalam segala amalan dan hijrah kami serta kumpulkanlah kami semua di Jannah atas rahmatMu. Amin! 

PS: Sekarang, Aisyah sedang membaca novel Imam Syafie pula :)
Saya sendiri belum khatam novel-novel tersebut. Lapangkan masa kami ya Allah! Amin.

Klik LIKE kalau suka entri ni :)

0 comments:

Copyright © 2008 - SubhanaAllah... - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template